Młody pszczelarz a koszt zakupu podstawowego wyposażenia gospodarstwa pasiecznego

Na zdjęciu: podstawowy sprzęt pszczelarski. Źródło zdjęcia: 1.bp.blogspot.com/-Q3FZppsWg_Y/UqUcGgoyqBI/AAAAAAAAAPQ/VxX17cLfgMM/s1600/IMG_0053.JPG

młody pszczelarz zakładanie pasieki sprzęt pszczelarski pracownia pasieczna wyposażenie gospodarstwa pasiecznego

Młody pszczelarz a koszt zakupu podstawowego wyposażenia gospodarstwa pasiecznego

Początki w pszczelarstwie bywają trudne szczególnie dla tych osób, u których w rodzinie nie było tradycji pszczelarskich. Nie dość, że hodowli pszczół muszą uczyć się od podstaw, to jeszcze założenie pasieki to spory wydatek, którego nie można odsunąć w czasie.

Kto zabiera się za hodowlę pszczół, musi mieć przygotowany cały sprzęt pasieczny. Zakup rodziny pszczelej to ostatni element prac przygotowawczych. Najpierw potrzebny jest ul, choćby niewielka pracownia pasieczna, sprzęt do prac przy ulu i do wirowania miodu oraz ubranie ochronne, bez którego lepiej nie podchodzić do ula.

Najdroższym elementem tej pasiecznej układanki są sprzęty w pracowni pasiecznej – miodarka, odstojnik nierdzewny, wiadra, sita, odsklepiacz widelcowy to łączny koszt co najmniej 2500 zł. Do tego dochodzi ul – można zbudować go samemu, jednak brak doświadczenia może spowodować spore błędy wykonawcze. Na drobny sprzęt do znakowania matek potrzeba około 100 zł. Natomiast na wszelkie urządzenia dodatkowe i pomocnicze trzeba wydać około 350 zł. W tej kategorii znajdują się: kosz lub skrzynka do chwytania rójki, lutownica, spryskiwacz do wody, dłuta pszczelarskie, podkurzacz, węza, drut do nawijania ramek czy kwas octowy. Oczywiście wszystkie orientacyjne kwoty dotyczą sprzętu i urządzeń nowych. Przy odrobinie szczęścia można odkupić wszystko używane od kogoś, kto akurat kończy swoją przygodę z pszczołami. Dopiero, gdy mamy w pasiece przynajmniej podstawowe wyposażenie, możemy zabrać się za kupowanie uli i pszczół.

Opracowano na podstawie:
Werner Gekeler, Pszczoły. Poradnik hodowcy, Wydawnictwo RM, Warszawa 2014, s. 150

Zobacz również:

Młody pszczelarz a koszt zakupu rodzin pszczelich i uli

Zakup pszczół, podstawowy sprzęt pasieczny i działania pszczelarza

Młody pszczelarz - dlaczego tak ciężko być pszczelarzem?

Jak zbudować ul Dadanta? - przygotowanie do budowy oraz korpus gniazdowy

Jak zbudować ul Dadanta? - poddasze, dennica, nadstawka i daszek

Liczba wyświetleń artykułu: 11683

Komentarze z forum pszczelarskiego

HeniekWaldoch

2019-06-04 13:36:36

W internecie pojawiła się nowa strona sprzętu marki Łysoń, dotycząca miodarek. Można łatwo porównać typy i parametry tego sprzętu, podaje link http://miodarkilyson.pl/