Ramka pracy – metoda walki z warrozą

Na zdjęciu: komórki trutowe. Źródło zdjęcia: nordicfoodlab.org/blog/2012/12/the-real-reason-we-remove-drone-brood

ramka pracy Varroa destructor warroza zwalczanie warrozy truteń komórka trutowa

Ramka pracy – metoda walki z warrozą

Ramki pracy są to po prostu ramki bez drutu, w których węzę przykleja się bezpośrednio do górnej beleczki. Taka ramka stanowi jeden ze sposobów walki z warrozą, który czasem pozwala uniknąć stosowania środków chemicznych lub jest dla nich dobrym wsparciem w okresie, gdy tych środków stosować nie można.

Warroza rozmnaża się w zasklepionych komórkach czerwia. Roztocza dostają się do komórek tuż przed ich zasklepieniem, a następnie wewnątrz składają jaja. Co ciekawe, Varroa destructor preferuje komórki trutowe, czyli te, w których rozwijają się trutnie. Pasożyt aż siedem razy chętniej wybiera właśnie płeć męską w komórkach. Dzięki ramkom pracy można ograniczyć rozmnażanie i bytowanie w rodzinie pasożyta. Korzystając z dwóch ramek pracy można wycinać je na zmianę. Roztocza jednak są sprytne i zawsze znajdują sposób na dalszą reprodukcję w komórkach trutowych. Konieczny jest więc regularny przegląd rodzin i wycinanie ramek w momencie, gdy roztocza są uwięzione w zasklepionych komórkach trutowych. Jeśli przegapimy moment wygryzienia warroza będzie bez przeszkód rozwijać się dalej.

Kiedy jest dobry moment? Jeśli pszczoły tuż po włożeniu ramki pracy do ula zabiorą się do obudowy ramki pracy plastrem, wtedy pierwsze komórki zostaną zasklepione po 10 dniach, a dwa tygodnie później zaczną wygryzać się pierwsze trutnie. W czasie tych dwóch tygodni jest idealny moment na wycinanie czerwia trutowego. W taki sposób można dość skutecznie zmniejszyć liczbę osobników pasożyta Varroa destructor w rodzinie przed nadejściem jesieni. Roztoczy w rodzinach z wycinanymi ramkami trutowymi jest ponad połowę mniej niż w rodzinach, w których nie stosuje się takiej metody.

Opracowano na podstawie:
Werner Gekeler, Pszczoły. Poradnik hodowcy, Wydawnictwo RM, Warszawa 2014, s. 63

Zobacz również:

Ramka pracy. Korzyści i zastosowanie

Zalecenia pszczelarskie na maj

Liczba wyświetleń artykułu: 13549

Filet limonkowo-miodowy z ziołami

Sałatka z kurczakiem, marynowanym pieprzem i miodem

Żeberka w sosie czosnkowo-miodowym

Ewelina Rękawek

Ewelina Rękawek

Autorka przepisów kulinarnych i bloga pysznewege.com

Copywriter z zawodu, górołaz i kucharka z zamiłowania, wegetarianka z przekonania.

Pierniczki z miodem na święta - wersja 1

Szybki piernik z miodem na święta

Krem jaglany z prażonym jabłkiem, rodzynkami i miodem

Wojewódzka Konferencja Pszczelarska w Krakowie 2019

Jarmark Pszczeli w Radlinie

Otwarcie Sezonu Pszczelarskiego w firmie Łysoń - Poznań 2016

Fundacja Nasza Ziemia

Fundacja Nasza Ziemia

Partner serwisu

Organizacja pozarządowa założona w 1994 roku. Realizuje cele mające status pożytku publicznego, specjalizując się w edukacji ekologicznej i obywatelskiej.

Konkurs grantowy - Z Kujawskim pomagamy pszczołom

Wyniki konkursu grantowego Z Kujawskim pomagamy pszczołom II

Wyniki konkursu grantowego - z Kujawskim pomagamy pszczołom